יום שני, 3 ביוני 2019

חלונות למדבר - ערד אירוח ביתי



ערד עיר על סף המדבר (איריס לוי)
מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש כשאומרים חופשה בערד ??
רוב האנשים ישיבו : רחוק , אסטמה ,  ערד? - מה יש לעשות שם.
אז בואו .. אני כאן כדי לעדכן אותם  ערד ממש לא רחוקה כמו שפעם היה נדמה ! בשנים האחרונות היה שיפור משמעותי באיכות הכבישים היורדים דרומה בכלל ואלו המובילים לערד בפרט. כביש 6 , הרחבת הכביש המגיע לערד + ביטול הרמזור ואתו הפקק הקבוע בצומת שוקת . כשמכוונים את  WASE  בגדרה לנסיעה לערד הוא יראה שעה ו עשר דקות .
אסטמה אכן בעבר היה נהוג להמליץ לאנשים הסובלים מאסטמה לעבור לגור בערד בזכות האוויר האיכותי שבה – יבש ונקי – האוויר נשאר איכותי בערד אך בעשרים השנים האחרונות הייתה התקדמות גדולה בתחום הרפואה בטיפול באסטמה . התגלו תרופות מצוינות המסייעות להפחית את תסמיני המחלה מה שהוריד באופן משמעותי את הצורך לשנות מקום מגורים כדי לשפר את איכות החיים של החולים.
מה יש לעשות בערד ? כל כך הרבה חדש יש לעשות בערד . במיוחד למען סוגיה זו יצאנו חבורה עליזה  של עיתונאים להכיר את המגוון הרחב של הפעילויות השונות שיש לערד להציע לנופש הישראלי וגם לתיירים מחו"ל.
ערד עיר ייחודית בארצנו , שוכנת על גבול מדבר יהודה, על רכס כידוד, בגובה של כ-600 מטר מעל פני הים בעלת אוויר צלול ונוף מדברי בראשיתי, העיר בעלת מודעות גבוהה לשימור ערכי הטבע והסביבה . ערד הוקמה על ידי לובה אליאב ובייגה שוחט ב 1962 כוונת הממשלה הייתה להקים במקום יישוב שתושביו יעבדו בקידוחי גז טבעי ונפט, ומפעלי מחצבים באזור ים המלח ומישור רותם. העיירה קמה עם תכנון אדריכלי דקדקני שנמשך כחצי שנה ותכנון דמוגרפי שהסתמך על ילידי הארץ  - התושבים עברו ועדות קבלה מדוקדקות לפני שאושרו לעבור לגור בעיר הנבנית.
לא במקרה נבחר מקום ישובה של העיר החדשה - בקרבת ערד החדשה נמצאת העיר העתיקה תל ערד, שבה נחשפו שרידי יישוב מהתקופה הכנענית לפני כ-5,000 שנה ומהתקופה היהודית לפני כ-3,000 שנה. העיר ערד של תקופת הברונזה הקדומה השתרעה על כמאה דונם, והוקפה בחומה בצורה באורך כ-1,200 מטרים. היא אחת מהערים הקדומות ביותר בארץ ישראל שבהן רחובות מתוכננים, מבני ציבור ושלטון וחומה להגנה.
כיום מונה ערד כ 25,000 תושבים ואוכלוסייתה גדלה כל שנה . כבר בשנותיה הראשונות, קלטה העיירה הקטנה עולים חדשים, שהגיעו מרומניה וממדינות אחרות. לאורך השנים הגיעו עליות רבות לארץ , מצפון אפריקה , אתיופיה , ברית המועצות לשעבר ועוד. כיום חיים בעיר כשליש מיוצאי חבר העמים, קהילה של חסידות גור, המהווה כ-20% מהאוכלוסייה, קהילת חב"ד וקהילה קטנה של חוזרים בתשובה - בעיקר חסידי ברסלב, כ-300 מבקשי מקלט מסודן ואריתראה וכדומה. היום עושים מאמצים להחזיר את בני ערד לעיר . מציעים עיר מתפתחת ומתחדשת , רשת חינוך מצוינת ותחושה משפחתית מיוחדת בעיר, מקומות תעסוקה חדשים בתחום ההייטק , ותמיכה בפתיחת עסקים עצמאים קטנים ובינונים .יוזמה זו מתחילה לשאת פרי  ובני המקום שעזבו מתחילים לחזור.
בשנים האחרונות קמה בערד הנהגה חדשה וצעירה ששמה דגש על קירוב העיר המיוחדת הזו לתושבי הארץ. ביוזמת עיריית ערד הוקם מיזם תיירותי מעניין  במיוחד "חלונות למדבר" שהוא אירוח ביתי בערד. קבוצה של מארחים התאגדה לקבוצה תומכת המזמינה את התיירים לבקר בביתם לאירוח מיוחד של מספר שעות הכולל פעילויות מיוחדות בכל בית . היום פועלים 17 בתים פתוחים ובעתיד יצטרפו אליהם עוד כ 10 נוספים. המארחים שרובם אומנים מתחומים שונים פותחים את ביתם לאירוח שבמהלכו מספרים את סיפורם , מגישים למתארחים אוכל ייחודי  מקיימים סדנאות בתחומים שונים ועוד.
שלושה דורות בפעמי תימן(איריס לוי)
ארוחת בוקר תימנית אותנטית (איריס לוי) 
ארוחת בוקר אותנטית ( איריס לוי) 
פעמי תימן במדבר
את הבוקר פתחנו במפגש מעניין וטעים בביתה של שמחה מדר קפלן
את פנינו קיבלו שלושה דורות – שמחה , ביתה ונכדתה בלבוש תימני אותנטי לארוחת בוקר תימנית מסורתית עם קובנה , ג'חנון , עגבניות מרוסקות וסחוג חריף חריף.
שמחה אישה מיוחדת במינה בעלת שמחת חיים ואופטימיות אין סופית ספרה את סיפורה המיוחד . איך נולדה בארץ למשפחת עולים שהגיעו מתימן ללא כל אמצעים כלכליים . ספרה על נשואיה הראשונים ועל נפילתו של בעלה במלחמת יום כיפור . איך התמודדה אישה צעירה שנותרה אלמנה עם שני ילדים קטנים. תיארה ברגש רב את המעבר לערד והמפגש המקרי שלה עם בחור צעיר מתנדב שהגיע לארץ מארצות הברית שהתאהב בה ובארץ ישראל ולימים הפך להיות בעלה ואבי שני ילדיה הנוספים.
שמחה מספרת ושרה את סיפורה שהוא בעצם סיפור עליית יהודי תימן וקליטתם ארץ . פותחת את ביתה וליבה למבקרים , משתפת את אורחיה בתמונות המשפחתיות ובמנהגים המסורתיים והכל ברוחב לב  . חוויה ייחודית ומומלצת. לפרטים ניתן ליצור קשר עם שמחה  0528977099
עליזה בן נר ( איריס לוי)

בביתה של שמחה פגשנו גם את אומנית הטקסטיל עליזה בן נר . עליזה מזמינה את המתארחים לבקר בביתה שהוא בעצם גלריה . ביתה מעוצב בסגנון מרוקאי עם קשתות  וקרמיקה מיוחדת. הבית מספר את סיפורה האישי המיוחד של יצירה עצמאית היוצאת מהבטן. עליזה עובדת עם חוטים וחומרים מסוגים שונים ברקמה יצירתית ויוצרת תמונות גדולות במיוחד שבמרכזם השמש המדברית המיוחדת שהינה מוטיב מרכזי בעבודתיה. הסיור בביתה של עליזה מאפשר הצצה אינטימית ליצירותיה , הבנת המשמעויות הנסתרות מאחורי התמונות והדגמה של תהליך היצירה. האירוח בביתה של עליזה כלל כיבוד קל, לקבוצה עד 30 איש בעלות של 30 ₪ למשתתף .  כמו כן מתקיימים בביתה ערבי קוסקוס מסורתי עם מוזיקה אנדלוסית לביקור אצל עליזה צרו קשר  0543150526
אירנה ואלכס גוטמן
אומנות בחוטי ברזל (איריס לוי)
בית האומנים (איריס לוי)

בית האומנים 
לאחר שניי המפגשים המעניינים שמנו פעמינו למפגש נוסף בביתם של אלכס ואירנה גוטמן .
בית האומנים -בכניסה לבית האומנים יש הרגשה שהגענו לאיזה גלריה מיוחדת . גינה קטנה עמוסה בחפצי אומנות כמו לונה פארק קטן . לכל מקום שמפנים מבט פוגשים באלמנט עיצובי משוחזר קופסה ישנה שהפכה לכיסא, מפל קטן עם גשרון ומסביבו פרחים ממתכת  ועוד. בבית פנימה ממש גלריה עם עשרות ציורים , פסלים התלויים על הקיר מחוטי מתכת ועוד . באוויר יש ריח נהדר של עוגת תפוחים הנאפית במיוחד בשבילנו .
בני הזוג גוטמן עלו לארץ ב 1990 והתיישבו יחד בערד . כאן נולדו שני ילדיהם. אירנה מאז שהיא זוכרת את עצמה מציירת , למדה עוד ברוסיה בבית ספר לאומנות ובהגיעה לארץ היה לה ברור שזה מה שהיא רוצה לעסוק. התחילה כמורה לאומנות אך מהר מאוד הבינה שזה פחות מתאים לה ופנתה לדרך היצירה העצמאית. אלכס עבד 14 שנה במפעל מגבות ערד עד שנסגר . תמיד האומנות – יצירה בברזל הייתה לצידו ולאחר שנסגר המפעל הפכה להיות מרכז פועלו . באירוח אצל אלכס ואירנה שמענו על מקור השארתם ואיך האומנות משולבת בסיפור חייהם המשותף. בהרבה חוש הומור ואהבה הדדית חולקים בני הזוג את התובנות שלהם . אלכס היוצר סיפורים מברזל  בנגיעות מצחיקות ואירנה המציירת את הטבע מצליחה בכישרון רב לקרב את הציור הדומם למשהו חיי בעל תנועה מיוחדת. הביקור בביתם המיוחד והסיור בכל החדרים כמו בסוג של מוזיאון קטן הוא בייתי ונעים . ההסברים ניתנים בעברית או ברוסית לבחירת האורחים. במהלך הביקור ניתן לרכוש מהיצירות המוצגות . האירוח כלל כיבוד קל.
לפרטים 0528414504
מעשיית חימר (איריס לוי)
שחונת בתי חימר (איריס לוי)
פיסול עם אמירה פוליטית (איריס לוי)
מעשיית חימר -
 את היום המעניין המשכנו בביקור בביתם של עמוס ורונית ריבלין – הוא פסל והיא כותבת ספרי ילדים.  כבר בכניסה לבית ניתן היה לפגוש את היצירה הנהדרת של עמוס – פסלים מלאי חוש הומור ואמירה אישית וגם פוליטית.
בני הזוג נשואים כבר 41 שנה וגרים בערד 40 שנה . בערד נולדו שלושת ילדיהם. עמוס מפסל כל חייו בחומרים שונים – עץ , חימר וברונזה  כבן לניצולי שואה כל חווית השואה וסיפור יהדות פולין השפיע על יצירתו, עמוס מעיד על עצמו שהוא אוטודידקט למד את רזי הפיסול בעצמו מספרות מקצועית . הבית מלא ביצירותיו להתפאר חלקן מנציחות תמונות ילדות או חוויות עבר וחלקן עם אמירה פוליטית מאוד משמעותית . ישנן גם עבודות שעמוס מתארן ככאלו שעשה פשוט לכיף כמו שכונת הבתים המיניאטורים ההולכת ונבנית בחצר.
רונית גם היא יוצרת ברוכת כישרונות – כותבת ספרי שירה וספרי ילדים כבר הוציאה 7 ספרים בהוצאה עצמית בכוחות משפחתיים – הבן צילם והבעל אייר . באירוח בביתם של רונית ועמוס סיפרו שניהם על מקורות ההשראה ליצירה ועשו סיור מודרך בין הפסלים הרבים שלכל אחד יש סיפור אישי מיוחד.
האירוח כלל כיבוד קל – לפרטים 0537737562

דוני ולדמן פלח (איריס לוי)
מסע עולמי במחול - מתימן לרג'סטאן
פגישה קצבית ומוזיקלית במיוחד יצרה רקדנית הפלמנקו רוני ולדמן פלח
רוני בחורה מקסימה שמדביקה כל מי שנמצא בסביבתה בשמחה וקצב משתפת את הנוכחים בסיפור חייה המועבר באמצעות ריקוד. מספרת על המסע האישי שלה בעולם המחול המתבטא בתנועה בין התרבויות השונות בהן ביקרה ולמדה את הריקוד האותנטי באותם מקומות רחוקים שהפכו לחלק ממנה. רוני מספרת סיפורי מסע מיוחדים על אותן תרבויות רחוקות תוך שיתוף הקהל במוזיקה. מחליפה שמלות ומחליפה סגנונות ריקוד מהודי לצועני לתימני ולפלמנקו ספרדי בליווי מוסיקה אותנטית סוחפת.
ניתן להזמין את רוני למופע או להשתתף בסדנת ריקוד . פרטים 0547893327
איציק גמליאל ( איריס לוי)
הדרקון יורק האש (איריס לוי)
גן הפסלים (איריס לוי)

גן הפסלים
את היום העשיר בקולטורה טעמים וצלילים חתמנו בחצרם  היפה של יפה ואיציק גמליאל .
אם תסתובבו בערד ותשאלו איפה הבית של הדרקון ממשחקי הכס כולם ידעו מיד ויכוונו אתכם לחצר הפסלים של איציק. איציק עבד שנים במציאת ושאיבת גז בהרים מסביב לערד. כשיצא לפנסיה חיפש תעסוקה חדשה . הוא תמיד ידע שיש לו ידיים טובות והברזל משך אותו לכן החליט לפתוח בית מלאכה לברזל . בבית המלאכה עשה עבודות פחות "רגילות " שמהר מאוד לא עניינו אותו , עם הזמן התחיל ליצור פסלים מפסולת בניין אותם הוא הציב בגן הפסלים. יפה ואיציק לוקחים את האורחים לסיור מדהים בין הפסלים ומשמיעים את הסיפורים מאחורי כל פסל . מה משמעות החסידה על הגג , איך ייצר את הג'ירפה הענקית וכמובן מה פתאום בנה דרקון יורק אש והציבו בגינה. כל הסיפורים של איציק מטובלים בחוש הומור בריא ,המאזינים לא מפסיקים לצחוק לרגע. גן הפסלים נושק לגדר העיר ופרוס מול הנוף העוצמתי של ים המלח והמדבר. לפרטים 0522707031
הזוג ליין (איריס לוי)
לחמים ומאפיים תוצרת עצמית (איריס לוי)
בית קפה שהוא גם גלריה (איריס לוי)
רגע לפני שחוזרים לאזור המרכז עוצרים לקפה ועוגה בבית קפה מקסים בשם  Studio Coffee  שרק נפתח ברובע האומנים של ערד, מקום קטן ומיוחד בניהולם של אנה ליין ובעלה שרק עלו לארץ מארצות הברית והתיישבו בערד. במקום ניתן לשתות קפה משובח ולטעום מהמאפים הנהדרים של אנה עוגות ,עוגיות לחמים מיוחדים ומיני מאפים איכותיים. בית הקפה הוקם בתוך הגלריה של דיויד שציוריו מקשטים את המקום . לדיויד סיפור חיים מיוחד –נוצרי שהרגיש קשר פנימי לעם היהודי וליהדות , עלה לארץ.מאז שגר בערד  מצייר רק ציורים הקשורים לחוויה היהודית תמונות הנלקחות מסיפורי התנ"ך .בית הקפה והגלריה נמצאים ברחוב  סדן 7/3 רובע האמנים.
ניתן להזמין מקום בשיחת טלפון עם אנה 0586275976.
פסל של איציק גמליאל (איריס לוי)

העיר ערד נמצאת עכשיו בתנופה תיירותית . שילוב כוחות עם מועצות מקומיות שכנות מגדיל את ההיצע והאטרקציות לתיירים המגיעים לנפוש בעיר. נכון להיום יש בערד כ 1000 מיטות אירוח ברמות שונות המתאימות לכל תקציב. מעניין להגיע לביקור בשניים שלושה בתים פתוחים – חוויה מיוחדת. אפשר לבנות יום סיור לאחר תאום עם יפה : 0522707031  או עם מרים  0509906621  למפגשים בבית יחיד מומלץ לפנות ישירות למארח.
סיור העיתונאים התקיים בשיתוף  משרד התיירות ועירית ערד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה