יום שלישי, 6 בפברואר 2024

שובר/ת שוויון – תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב חולון

 מוזיאון העיצוב בחולון מאוד קרוב לליבי. בשנים האחרונות לא פספסתי שום תערוכה בו. כל התערוכות המוצגות במוזיאון מביאות קול רענן וחדשני שהיה מאוד חסר בפני התרבות העיצוב והאסתטיקה בארץ. קול אמיץ וישר שלא עושה הנחות לעצמו וגם למבקרים בו.

בתקופה הכאוטית בה אנחנו חיים בארבעת החודשים האחרונים מי יכול לחשוב על עיצוב למרות שלאומנות יש דרך וחלק חשוב בעיבוד , הפנמה והתמודדות עם מראות ותחושות קשות. 

צילום איריס לוי
בימים אלו נפתחה במוזיאון תערוכה מעניינת ומיוחדת העוסקת בנושא רגיש ונפיץ – עיצוב בתודעה מגדרית. במפגש הפתיחה של התערוכה אמרה האוצרת הראשית של התערוכה מיה דבש כי "התמזל מזלנו" שזו התערוכה שאנחנו פותחים בתקופה זו. העבודה על התערוכה התחילה חודשים רבים לפני ה 7.10.23 אך יצא שהיא המתאימה ביותר להיות מוצגת במוזיאון עכשיו. אם היינו עובדים על תערוכת "הנשף" או התערוכה העוסקת בתזונה ואוכל – לא היינו פותחים אותה כלל.

צילום איריס לוי
תערוכת שובר/ת שוויון הינה תערוכה ראשונה מסוגה בארץ ואולי אף בעולם הבוחנת לעומק את התפקיד של העיצוב ביצירת תודעה מגדרית. המחשבה והבדיקה של מה קודם למה – האם אנחנו מעצבים מוצר לפי מגדר או שהתודעה המגדרית שלנו גורמת לנו לעצב / לקבל עיצובים שהם מגדריים. לדוגמה – הסמלילים הקטנים התלויים על דלתות חדרי השירותים הציבוריים זועקים מגדריות – האם כל הנשים לובשות שמלה ? מדוע תמרורי הכביש הדמות המופיעה היא של גבר ולא של אישה ואם כבר יש דמות של אישה הינה בהקשר של אימהות / ילדים וכדומה.
גם לגבר שמתחתן מגיע טקס חינה מסורתי - צילום איריס לוי

את התערוכה אצרו יחד מיה דבש, עדי המר יעקובי ורונה זינגר  הן מספרות כי תהליך העבודה על התערוכה לקח כשנתיים. הן חשות שהחודשים האחרונים הבהירו להן כמה במיוחד היום התערוכה רלוונטית ומה מידת חשיבותה לשיח המקומי . כמה העיצוב  הוא שחקן מפתח כדי ליצר לנו חברה שוויונית, בריאה וטובה יותר.


אוצרות התערוכה מיה דבש, עדי המר יעקובי ורונה זינגר צילום איריס לוי

ההצלחה של התערוכה לדעתי היא העובדה שהתערוכה לא מסתפקת בהצגת הבעיה אלא גם מציגה סוג של דרך שתביא לשינוי – מציגה את כוחו של העיצוב לעודד שוויון . דרך עיצוב חכם ניתן לפעול לשינוי דרכי חשיבה לגרום לפירוק  דפוסים מקובלים וליצור דרך ראייה אחרת , נקייה יותר מסטראוטיפים שתחזק את הזהות המגדרית שלנו.

צילום איריס לוי


צילום איריס לוי
בתערוכה מעל ל 120 מייצגים , עבודות מתחומי אומנות שונים שהגיעו מהארץ וגם מהעולם שתפקידם לעורר חשיבה, להרגיז ואף לפתוח שיח על זהות מגדרית.
נגיע במבנה המשפחתי במגזרים שונים - צילום איריס לוי

התערוכה אינה ססגונית וצבעונית כמו תערוכות עבר שהוצגו במוזאון. אני מאוד ממליצה להגיע לביקור שיכלול סיור מודרך כדי לרדת לעומקם של המייצגים ולאפשר למחשבה שלנו להיפתח למסלולי חשיבה חדשים.

מהו יופי נשי צילום איריס לוי
מיצגי מולטימדיה כחלק מהתערוכה צילום איריס לוי
התערוכה מומלצת גם לביקור ילדים ובמיוחד לבני נוער בליווי כדי להנגיש להם את התכנים. המעבדה של המוזיאון מוקדשת בתערוכה זו להגשת הנושא המורכב לילדות וילדים בה מוצגת ספריה ייחודית – "ספרות שווה" ספרים המדברים לילדות וילדים בשפה שווה. ועוד המקום מזמין את הצעירים ללמוד בדרך ההתנסות הכיפית לשחק, לדמיין וכמובן לחלום תוך חשיבה מי הם רוצים להיות. מעודדים את הילדים למצוא את הזהות האישית שלהם משוחררים מתבניות נוקשות של מכנסים וחצאית / של ורוד וכחול.
ספרים ללא מגדר צילום איריס לוי

במעבדה מומלץ לבכר עם הילדים והילדות הצעירים צילום איריס לוי
רגע לפני שאתם עוזבים את התערוכה מאוד ממליצה לכם להיכנס לשירותים ( גם אם אין לכם צורך טבעי להיכנס לשם ....) האוצר יובל סער הקים מייצג מעניין מאוד בחדרון האינטימי הזה. ובמקביל ממליצה לכם גם לדמיין שאולי בזכות השינויים על נושא המגדר שאנחנו מייחלים להם בעתיד לא ישתרך לו תור קבוע בכניסה לשרותי הנשים ובזה של הגברים תמיד פנוי כל זה היה קורה אם התיכנון היה מותאם ליחס לצורך הפיזיולוגי השונה של המינים.

חדר השירותים של ... הגברים - צילום איריס לוי
האמת אם חושבים על זה לעיצוב עצמו יש גם חלק בקיבוע תבניות תפיסתיות וסטראוטיפים ומצד שני הוא גם יכול להיות חלק מרכזי מהפתרון של שבירת הטאבו הגמשת המסגרות והסרת מחסומים .

נהניתי מאוד מהסיור בתערוכה . נשארתי עם הרבה מחשבות ונקודות הסתכלות אחרות על כלים , מודעות וכלל סביבת היום יום שלי אחרי התערוכה. ממליצה!!

מוזיאון העיצוב חולון – גולדה מאיר 9 חולון התערוכה תוצג עד 29. ביוני 2024

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה