יום שבת, 20 בנובמבר 2021

הנקודות כבשו את ישראל - יאויה קוסאמה בתל אביב

 


כמו שזה נראה מי שעוד לא ביקר בתערוכה של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה או שעוד לא מימש את הכרטיס שרכש / ממתין בתור לרכוש כרטיס או שאין לו על מה לדבר עם החברים בפגישות החברתיות של יום שישי.

הבאז הגדול מסביב ליצירה המיוחדת ולסיפורה היוצא דופן של קוסאמה מושך ובצדק קהל רב בארץ וגם בעולם. לנו יש את האפשרות לראות התערוכה הזו ולהיות חלק מחוויה עולמית.

התערוכה המוצגת במוזאון תל אביב לאומנות הינה  תערוכה רטרוספקטיבית גדולה במיוחד, שסוקרת יותר מ-70 שנות יצירה פוריות ביותר של אחת האמניות החשובות והאהובות החיות כיום.


יאויו קוסאמה בת ה-92 עדיין פעילה וממשיכה ליצור, מתגוררת ביפן אליה הגיעה חזרה ב 1973 בשל מצבה הבריאותי. בשנות ה 60  עזבה את  יפן ועברה לגור וליצור בהולנד ואחר כך לניו יורק. קוסאמה השתלבה בניו יורק בסצנת האמנות המקומית, ללא קשרים וללא שפה רק בזכות היצירתיות המתפרצת  והנחישות להביע את עצמה בדרכה המיוחדת.




מקור היצירה הממגנטת והמיוחדת על גבול הילדותיות של קוסאמה נקשר למחלת הנפש שעמה מתמודדת קוסאמה מאז ילדותה. כבר בגיל 10 ביפן אובחנה כמתמודדת נפש. העשייה האומנותית הינה חלק מדרכה המיוחדת לטיפול בקשיים הנפשיים אותם היא חווה. הסטודיו בו היא יוצרת ממוקם מעבר לכביש של המוסד הפסיכיאטרי שבו היא מתגוררת ביפן. כך היא יוצרת  בבוקר בסטודיו ובסוף היום חוזרת למוסד הטיפולי שבו היא מתגוררת כבר עשרות שנים.

בתערוכה מוצגות מעל ל 200 עבודות ולחלק מהן זו תצוגה ראשונה בעולם. המיוחד בניהם בעיניי הוא מיצב ענקי שנקרא "זר של אהבה שראיתי ביקום" שנראה כמו זרועות תמנון ענקיות, ורודות ומנוקדות בנקודות שחורות גדולות שעולות מן הרצפה אל הגובה, מקיפות ועוטפות את הצופה. מיצג זה נבנה במיוחד לתערוכה בארץ. המיקום שנבחר להציגו מגביר את עוצמת החוויה – הצופה יורד במדרגות הנעות ונחשף לאט לזרועות הענקיות עד שכמעט נטמע בתוך המבוך שהן יוצרות.





העולם הדיגיטלי מיטיב מאוד עם יצירתה של קוסאמה. יצירותיה הססגוניות מושכות קהל רב שמצלם מתייג משתף ומפיץ אותם לצופים רבים מה שהפך אותה להיות האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות.

בתערוכה במוזיאון תל אביב לאומנות ניתן לצפות ביצירות המוכרות יותר של קוסאמה. פסלי הדלעת מנוקדים, חדרי אינסוף - שקירותיהם עשויים מראות המשקפות שוב ושוב את השתקפות המתבונן בתוך סביבה עמוסת דימויים גראפיים  ומיצגי "פיפ-שואו" שבהם המתבונן מציץ דרך חלון קטן ב"קיר" מראות אל תוך חלל מוקף מראות ובו מיצגי אורות מהפנטים בו כל המוצג חוזר על עצמו אין סוף פעמים.

חלק נכבד מהיצירה של קוסאמה כולל את העיסוק בפאלוס – איבר המין הגברי אותו היא מעטרת כמו ברוב יצירותיה בנקודות.

אוצרות התערוכה, בראשן סוזן לנדאו מספרות כי גם היום בגילה המתקדם קוסאמה מעורבת בהתקדמות הפצת האומנות שלה בעולם ולקחה חלק פעיל  בכל פרט של הקמת התערוכה בארץ.

למרות הקושי לרכוש כרטיסים ממש ממליצה לא לוותר על התערוכה. העונג מובטח.

התערוכה מוצגת במוזיאון תל אביב בזכות שיתוף פעולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ועם מוזיאון מרטין גרופיוס באו בברלין. התערוכה תוצג במוזיאון ת"א עד לאפריל 2022

לרכישת כרטיסים לחץ כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה