יום ראשון, 23 ביוני 2024

תערוכת צלם הדברים - אלבום דרום

 

תערוכת צלם הדברים - אלבום דרום  הינה תערוכה קבוצתית מטלטלת שנפתחה בימים אלה במוזיאון פתח תקווה לאמנות.

"אלבום דרום הינו פרויקט צילומי שתחיל בפייסבוק בקטנה "מספרת  פרופ' דנה אריאלי, חוקרת והיסטוריונית העוסקת בתרבות זיכרון ובטראומה יוזמת הפרויקט." פרויקט שהלך וגדל וקיבל כוח ותנופה עצמית משלו". " הייתי בנסיעת עבודה בגרמניה ב 7.10 וכמו ישראלים רבים למשך חמישה ימים לא הצלחתי לחזור לארץ. ב 8.10 כבר היה ברור לכולם שקרה כאן משהו ענק והיה לי צורך להתחיל להגיב"." החלטתי שמדי יום אשתף פוסט של צלם או צלמת המתמקד בנגב המערבי. הפוסט הראשון הועלה ב-20 באוקטובר 2023, וכך במשך יותר ממאה ימים. מקצת הצלמות והצלמים השותפים באלבום הם יוצרים בעלי שם עולמי, וחלקם חובבים. עבודות הצילום שנאספו התגבשו לספר בהוצאת ידיעות ספרים .


התערוכה רחבת היקף מציג בעיין רגישה ומדומעת חלק מאירועי  השבעה באוקטובר 2023 מזוויות שונות תוך מתן מבט היסטורי בשילוב תמונות מראשית ההתיישבות בעוטף עזה בעבודות של צלמות וצלמים שחיו , נגעו ואהבו בנגב המערבי ויצרו בו הָחֵל בשנות ה-50 של המאה ה-20 ועד היום.



בתערוכה צֶלם הדברים: אלבום דרום, מציגים 107 צלמות וצלמים עבודות צילום במגוון אופני צילום – צילום אמנותי, מבוים, עיתונאי ותיעודי, לצד כמה עבודות וידיאו. את התערוכה  אצרו ברגישות רבה במשותף פרופ' אריאלי וד"ר אירנה גורדון.

פרופ' אריאלי וד"ר אירנה גורדון צילום איריס לוי
הסיור בתערוכה אינו נותן מנוח. התמונות חזקות ומרגשות, מדגימות את היופי שהיה האהבה למקום מול ההרס והחורבן הינן הופכות את הבטן. לצד זה ניתן לראות את אחוות האנשים , המשפחתיות המרגשת ואת ההתגייסות של החיילים ולצידם המתנדבים.




בתערוכה וביתר דגש בספר שנלווה אליה ניתן להכיר מעט את הצלם , להבין את נקודת המבט שלו בעת צילום התמונה.

הצלמת שצילמת את ההלוויה קורעת הלב של 5 בני משפחה אחת מנחל עוז

לצד תערוכת אלבום הדרום מתקיימות במוזאון פתח תיקווה עוד 5 תערוכות יחיד חדשות: תערוכתו של צבי טולקובסקי מציבה מערך אנרכי של ציור, רישום, קולאז', אסמבלאז' וספרי-אמן. מור אפגין מציג את לימבו – אזור-סף אפוקליפטי של מציאות לא ודאית. דורון וולף מציג ציור ריאליסטי המעלה שאלות על נצחיות ומקוריות. תערוכתה של להלי פרילינג, הנפרשׂת על פני שני חללים, מזמינה את הצופה למסיבת אבל. ומיכל שכנאי בוחנת את התרבות הקיבוצית שבה צמחה בתערוכה רבת-מדיומים.


המיצג של להלי פרילינג

מוזאון פתח תיקווה לאומנות הוקם ביוזמת דוד בן-גוריון אתר הנצחה – בית יד לבנים הראשון בארץ וכמרכז של אמנות ותרבות.

המוזיאון הינו במה רב-תחומית דינמית, המוקדשת לאמנות עכשווית במגוון מופעיה, ישראלית ובינלאומית, ולחיבורים בינה לבין תחומים כמוזיקה, קראפט, עיצוב, תרבות רחוב, קולנוע, אדריכלות, מחול, מדע ופילוסופיה. מתוך אמונה שאמנות בת-זמננו היא מנוע לשינוי. המוזאון  מחובר לקהילה ולנוף העירוני המיידי תוך סיימת דגש  לעובדה כי אמנות חיונית היום יותר מתמיד לביסוס ערכים אורבניים-קהילתיים לצד ערכים אוניברסליים, ולקידום הבנה ופרשנות של העבר ומתן משמעות לקיום בהווה בדרך אל העתיד.

התערוכה צלם הדברים – אלבום נגב תוצג עד 24.12.2024

מוזיאון פתח תקווה לאמנות רח' ארלוזורוב 30, פתח תקווה

ב', ד', שישי ושבת 14:00-10:00

ה' 20:00-16:00

קבוצות מאורגנות מוזמנות בכל ימות השבוע, בתיאום מראש בלבד

www.petachtikvamuseum.com

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה