יום שלישי, 28 במאי 2019

ערבה תיכונה - חוויה מדברית מיוחדת

חוות האנטילופות ( ניסים לוי)
אם מעולם לא יצאתם לחופשה בערבה אז הגיע הזמן . אני לא מדברת על לעצור בדרך לאילת בעין יהב לשתייה, פיפי ומנוחה קלה מהנהיגה אלא להגיע לסופ"ש מלא עם הילדים או באמת לפרגן לעצמכם ולהגיע לפינוק רומנטי כזוג. ממליצה מכל הלב  לעשות היכרות נעימה ונינוחה  עם חבל הארץ הפראי ומיוחד זה המציע מגוון רחב של פעילויות , מקומות לינה וקולינריה מגוונת .
התיירות בערבה התיכונה נשענת על שלושה עקרונות מרכזיים – מבודדת, מותאמת ללקוח,  ונאמנה לשימור אוצרות המדבר. תיירות מדברית כפרית, עשירה במגוון מסלולי טיולים, שמורות טבע ונופי בראשית מרהיבים. לצד אטרקציות לכל המשפחה ישנם כ 350 חדרי אירוח במגוון סוגי לינה כפרית ברמות שונות המותאמים לצרכי קהל מסוגים שונים. דרך הבשמים הנבטית, שהוכרה כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו ביולי 2005, עוברת באזור הערבה התיכונה ומוסיפה נופח היסטורי לאזור.
לפני כחודש השתתפתי בסיור עיתונאים בן יום בערבה כדי להכיר מעט מאפשרויות הבילוי המוצעים והתאהבתי ! כל כך נהניתי מחבל ארץ ייחודי זה ובמיוחד מהאנשים שגרים ומארחים בו שהיה לי ברור שאנחנו חייבים לחזור לסוף שבוע שלם נינוח ורגוע בו ניתן יהיה לחוות לעומק את הערבה וכל מה שיש לה להציע.
נחל חוורים - דרך הבשמים הנבטית (ניסים לוי)
 במבט ראשון נראית הערבה חדגונית, אבל הרושם הזה מטעה. לכל מי שנוסע על כביש 90 – פונה דרומה בצומת  הערבה יכול לראות את השונות המדהימה בנוף. בצד הצפוני של הערבה היא מישורית המְלֵחה הגדולה שנקרא ערבת סדום רובו מכוסה סבך צפוף של עצים נמוכים כמו אשל ותצורות קרקע מעניינות .  מדרום לערבת סדום מתחילה תצורת נוף חדשה: מצוק גבוה של חַוור הלשון – תחום הררי ומחורץ הנקרע מדי פעם על ידי ערוצי נחלים גדולים הזורמים בימות החורף עם מי שיטפונות.
אנחנו עשינו את דרכנו לערבה ביום חמישי אחר הצהרים בסיומו של יום עבודה . הדרך בת כשעתיים מאזור השפלה עברה מהר ובנחת- מוזיקה טובה ברדיו ובקבוק מים קרים הנעימו לנו את הדרך.
בקתות האירוח הנעימות בחוות האנטילופות (ניסים לוי)
לחוות האנטילופות הגענו בדיוק עם שקיעה . את פנינו קיבלה ארבל המקסימה אותה הכרתי במפגש הקודם בערבה. נכנסים למתחם גדול באזור מדברי לגמרי – מעין נווה מדבר ירוק . מבנים קטנים מעץ לאורך שדרה מרכזית שבמרכזה זורם מעין נחל קטן – קשה להאמין שאנחנו בערבה עכשיו .
אנחנו בבקתה מספר 10 – שמנו נכתב על הלוח הקטן בכניסה – נעים ! נותן תחושה של ביתיות . שתי בקתות בכל מבנה החולקות מרפסת דק משותפת שבמרכזה רהוט גן מעץ . אם מסתכלים מערבה רואים את הגדר הקטנה שאחריה נמצאות האנטילופות ושאר חיות הבר – ממש עונג.
מיטה זוגית נוחה בחוות האנטילופות

מטבחון בבקתה בחוות האנטילופות (ניסים לוי)
מקלחת (ניסים לוי)
הבקתה שלנו נוחה ונקייה מאוד  - מיטה זוגית + מיטה לילד , מטבחון קטן ומקלחת .הכול באווירה כפרית נהדרת . לאחרונה חזרנו מטיול בדרום אפריקה והחוויה ממש החזירה אותנו לאווירת הכפרים האפריקאים בהם עשינו סיורי ספארי . אבל בדרום אפריקה לא היינו כל כך קרוב לבעלי החיים – בחוות האנטילופות אפשר לצפות בחיות 24 שעות פשוט לשבת על הכורסא מחוץ לבקתה וליהנות  .
חאן דרך הבשמים (ניסים לוי)
התרעננות קלה בחדר ואנחנו עושים את דרכנו לארוחת ערב על טהרת האירוח הבדואי המדברי האותנטי בחאן דרך הבשמים  הנמצא דרומית למושב צופר . הכניסה למתחם בשעות הערב כשהכול חשוך מסביב מאוד מסקרנת . מגיעים למתחם גדול שמרכזו שלושה אוהלי אירוח גדולים ועוד מספר מבנים מסביב של מטבח , תאי שירותים מבהיקים בניקיונם ואוהלים קטנים יותר לשינה למשפחות .
את המתחם הקימו  עזרא ודבורה רבינס – עסק משפחתי של אירוח שכלל בעבר טיולי חמורים לפני כ 19 שנים . ב2009 עם חזרתם לערבה הצטרפו להפעלת המקום נטע ( ביתם של הזוג ) ודני בעלה  יחד עם שלושת ילדיהם . יחד מפעילם את החאן באווירה  משפחתית  מדברית מיוחדת. הירקות המוגשים במקום מקורם בחקלאות המקומית. המשפחה חרתה על דגלה אירוח מדברי אוטנטי הראוי לדרך הבשמים הקדומה שעברה במקום. החאן מוגדר חאן שקט, כלומר האורחים מתבקשים לא להביא עימם ציודי הגברה, על מנת שכלל אורחי החאן יוכלו ליהנות מהשקט המדברי המיוחד.
החאן פועל בחודשים אוקטובר עד אמצע  מאי בהם הטמפרטורות נוחות.
ישיבה על מזרנים ומחצלות בחאן דרך הבשמים (ניסים לוי)

מטפונה עוף שבושל באדמה (ניסים לוי)
ארוחת ניגובים מלאה (ניסים לוי)
אין על התמרים הגדלים בערבה (ניסים לוי)
ארוחת הערב שהוגשה לנו הייתה מיוחדת וטעימה מאוד . ישבנו על מזרונים ומחצלות סביב שולחנות נמוכים בתוך אוהל מרכזי . נאמר שיש אפשרות לדאוג לישיבה גבוהה יותר לאנשים הזקוקים להנגשה.
בר סלטים עשיר ורענן שכלל סלט חסה , סלט ירקות ישראלי , סלט סלק חי וסלק מבושל , טחינה , חמוצים וגם סלט קינואה . מרכז הארוחה היא המטפונה – עוף שנאפה שעות בבור של גחלים לוחשות המוגש על אורז . המטפונה היא מנה מסורתית מהמטבח הבדווי. טעמנו גם את המנה הצמחונית/ טבעונית של תבשיל ירקות עשיר שגם היא הייתה מצוינת.
מחירה של ארוחת מטפונה + ניגובים היא 70 ₪ למבוגר, 40 ₪ לילד לאורחים הלנים במקום ולאורחים המגיעים רק לארוחה המחיר הוא 80 ₪ למבוגר ו50 ₪ לילד.
בחאן מוגשת גם ארוחת בוקר עשירה מזנון עשיר של סלטים , גבינות משבעה סוגים טוסטים מיוחדים, לחמים טובים טחינה וכמובן חביתות מפנקות.
על כל המזון המוגש בחאן אחראי סאלח השף שעובד בחאן מפתיחתו לפני כ 20 שנה .
בריכת מים תרמיים בחאן דרך הבשמים (ניסים לוי)
נטע מזמינה אותנו לסיור קטן במתחם כולו , מאזור המאהל המרכזי יש שביל המטפס מעט למעלה ומוביל לשתי בריכות תרמיות . הבריכות מתמלאות ממים מנביעה טבעית המגיעים בטמפרטורה קבועה של 28 מעלות. המים התרמיים ידועים בסגולות הריפוי שלהם והתכונות המרגיעות שלהם. אחת הבריכות מקורה ומעט מגודרת מה שמעניק חוויה יותר אינטימית לקבוצה המגיעה למקום. שתי הבריכות צופות מלמעלה על החאן מה שמוסיף לחוויה הקסומה של הרחצה.
נטע מספרת שהיום יש בחאן שלושה מאהלים גדולים בהם לנים ומתארחים האורחים ובמרכזו סככת ענק שיכולה להוות מרכז כינוס של הקבוצה. האוהל מתאים לאירוח קבוצה של 15-35 משתתפים. כל האוהלים בחאן מחוממים אם יש צורך. הלינה בחאן על גבי מזרונים ומחצלות. כל אוהל מאובזר במקור חשמל ותאורה.
בנוסף בחאן 4 חושות לקבוצות קטנות יותר 8 – 12 משתתפים.
בחאן ישנו חדר פרטי אחד  ממוזג עם מיטה זוגית ומקלחת ושירותים פרטיים. לחדר מרפסת מקורה עם נוף מדברי . היום נמצאות בבניה עוד 5 יחידות דומות של צימרים בנויים ברמה גבוהה שיענו על הצורך של בילוי אוטנטי באווירה מדברית אך בתנאים גבוהים יותר .
האירוח בחאן הינו נינוח רגוע מאוד כיאה למידבר. בנוסף לכל מה שנאמר יש במקום פינת ליטוף קטנה וניתן לצאת לטיול גמלים.
את הארוחה טובה סיימנו כמובן בקפה טוב תמרים ומתוקים  , נשכבנו לאחור בשקט הכללי עם הרוח הנעימה שנשבה וצפינו בשמיכת הכוכבים היפה . דרך מושלמת לסיים יום ולפתוח סופ"ש מדברי.


גן ירק מושב צופר (ניסים לוי)
הכל פורח בגן הירק (ניסים לוי)
מתעוררים די מוקדם לכולו של הטווס היהיר מחוות האנטילופות שנילחם על זכותו על הנקבות לידו. פורס בגאוותנות את הזנב המהמם שלו . אחרי קפה של בוקר בפינת הקפה בחדרנו עושים סיבוב הליכה קצר במתחם המגורים , צופים על עדרי האנטילופות לסוגיהן המגיעות בשעות הבוקר הקרירות לאכול את הירק שפוזר להן – חוויה כל כך מיוחדת .
יוצאים לכיוון גן הירק של רונית לארוחת בוקר – סיפרו לנו שנכונה לנו חוויה מיוחדת ואכן צדקו ! במרכזו של מושב צופר נמצאת גינת הירק המיוחדת של רונית ומוטי. רונית שהיא הלב הידיים וההוגה של המקום הינה אגרונומית ומורה שהחליטה לשלב את אהבתה לאדמה עם אהבתה למטבח והאירוח ופתחה את הגינה . בגינה זו גדלים מעל ל 150 סוגים שונים של ירקות ופירות אורגנית. " הכל גדל כאן רק לא פלפלים אומר בחיוך מוטי שמעיד על עצמו שהוא ה"בידור" במקום עד שהשולחן והאוכל לארוחת הבוקר המוזמנת יוגשו לשולחן.
מוטי מסייר בין הערוגות (ניסים לוי)
הערוגות המטופחות (ניסים לוי)
מוטי עושה לנו סיור בין הערוגות המטופחות של הגינה מספר כי כל הירקות במקום גדלים בתנאים של 100%אורגניים .במקום יש הדברה ביולוגית – כנימות מיוחדות שומרות מפני מחלת צמחים אחת ודבורה מסוימת שומרת מפני יתוש מסופים ןכו'. טעמנו במקום תות שדה מתוק במיוחד , עגבניות שרי עם טעם של פעם ומלפפונים נהדרים. והנה רונית כבר מזמינה אותנו פנימה לסוכה המוצלת ריח נהדר של מאפים טריים וחביתות באוויר. מוגשת לנו ארוחה עשירה מבחר סלטים טריים , טחינה נהדרת, לבנה, גבינות קשות , לחמים שונים ופריטטה עם הרבה ירקות וגבינות טעימה במיוחד. כל המוגש הוא מעשה ידיה של רונית להתפאר . תפריט הארוחה משתנה לפי עונות השנה . רונית מתפנה ומתיישבת אתנו ומספרת על המקום . הם הגיעו לערבה לפני 31 שנה מרחובות  והקימו כאן את ביתם , ילדו 3 בנות שלימים עזבו את הערבה – אולי אחת מהבנות תחזור עם משפחתה . רונית פתחה לפני שנים  את המקום כדי לקרב את הילדים המקומיים לחקלאות בצורה חווייתית . היא עורכת במקום חוגים אחר הצהריים לילדים בגילאים  4-12  בהם הילדים לומדים על עונות השנה דרך הגידולים בגינה. האירוח בגינה לארוחות בוקר המוזמנות מראש מתקיים מחודש אוקטובר עד סוף חודש מאי .  השהות בגן הירק יכול להיות כשעתיים ואף יותר סיור + ארוחה . כולל ליטוף מרגש של ארנבונים הגדלים במקום. מוטי מסביר שזו הזדמנות נהדרת ללמד ילדים איך מלטפים ומתייחסים לחיות קטנות ומפוחדות כארנבונים.
ארוחת בוקר לזוג בגינת הירק (ניסים לוי)

פריטטה דשנה בגן הירק (נייסים לוי)
ארוחות הבוקר מוגשות בתאום מראש בין השעות  8.00 – 10.00 בחודשים אוקטובר עד אמצע מאי
מחיר ארוחה כלל סיור בגינה 75 ₪ למבוגר 50 ₪ לילד.

חוות האנטילופות (ניסים לוי)
מדושנים ונינוחים חוזרים למתחם האנטילופות למנוחה קלה – נכנסנו לקצב של הערבה והרוגע של המדבר.
כשחזרו לנו כוחותינו יצאנו לסיבוב שלם בחוות האנטילופות . חוות האנטילופות מציעה למבקרים חוויה ייחודית. מדובר במתחם תיירות חוויתי המציע מספר פעילויות מגוון הפונה לקהל רחב :
ספארי ברוח אפריקאית – סיור ספארי ברכב הפרטי שלכם בין עדרי חיות בר החיים בשטח הפתוח . הסיור מאפשר תצפית קרובה ביותר בחיים של החיות .
הדרכה מפורטת אינטראקטיבית על חיות החווה. סוגי החיות , ההרגלים של כל זן ועל הייחוד של כול אחת מהן . ההדרכה מותאמת מאוד לילדים המשתפים פעולה תוך כדי למידה מעניינת.
סיפור תגלית הסידן האמורפי – פרויקט ייחודי של יוסי בן שגילה לפני שנים את יחודו של הסרטן הכחול ביצור מהיר של סידן שיכול לתרום לאדם בשחזור מהיר של מערכת השלד.
”תיבת נוח” – בית גידול לאוסף של בעלי חיים מדבריים כמו דורבנים , צבים ועוד שניצלו מהכחדה וחיים את חייהם בשלווה במקום.
חוות האנטילופות (ניסים לוי)

תיבת נוח ( ניסים לוי)
משפחת דורבנים בתיבת נוח שבחוות האנטילופות ( ניסים לוי)



הנסיעה בתוך השמורה הייתה מרגשת במיוחד, בעלי החיים נינוחים עסוקים בשלהם מה שמאפשר לצופה לחזות באימהות הצבי הארץ ישראלי מניקות את עופריהן , ראמים ודישונים חיים זה לצד זה בכבוד הדדי. יש גם מספר זברות במתחם. את האייל הנקוד אפשר לראות בעדרים נפרדים מכל שאר בעלי החיים . הם שומרים מרחק ומתקבצים על מורדות הגבעות ועל מדפי הסלע בגובה מעל כולם. כל כך נהנינו מחוויית הנסיעה שחזרנו עליה שוב ביום שבת בבוקר מוקדם יותר כשהטמפרטורה הייתה יותר נמוכה ואז זכינו לראות את בעלי החיים הרבה יותר פעילים – מאוד ממליצה להיכנס מספר פעמים למתחם בשעות שונות.בערבה שעות הצהריים (גם בתקופת האביב) הן שעות שלא פשוט להסתובב בחוץ לכן מאוד מומלץ לתכנן לשעות אלו פעילות בתוך מבנה .... ממוזג . תושבי הערבה מציעים הרבה מאוד אפשרויות לסדנאות מעניינות בתחומי אומנות שונים . אנחנו בחרנו כמו תמיד להתמקד בבטן – הלכנו לסדנת שוקולד אצל טלי בעין יהב.



טלי והשוקולד (ניסים לוי)

טלי בת מושב חצב התאהבה באייל בן מושב עין יהב לפני יותר מ 20 שנה ומאז הם גרים בעין יהב . במשך שנים עסקה בעבודה משרדית כזו ואחרת אך לפני כארבע שנים החליטה להגשים חלום והלכה ללמוד את סודות השוקולד בבית הספר של אסטלה.  לאחר שסיימה בהצלחה את הלימודים היא שוקולטרית מוסמכת ופתחה את הסטודיו הקטן והמקסים שלה בו היא מייצרת פרלינים נהדרים טראפלים מושחתים וכל מה שנוגע לשוקולד.
סדנאות שוקולד אצל טלי (ניסים לוי)


הפרלינים של טלי (ניסים לוי)

טלי מקיימת סדנאות שוקולד לילדים ולמבוגרים במקום בהזמנה מראש. קהל היעד שלה הן משפחות המגיעות לחופשה בערבה או משפחות הנוסעות לאילת ומבקשות לעשות מנוחה נחמדה וטעימה בדרך.
כל מי שמשתתף בסדנה צופה בסרטון המסביר את מקורו של השוקולד ואחר כך יוצרים יחד סוגים שונים של מתוקים . כל חומרי הגלם בהם טלי משתמשת הינם איכותיים ואותם היא מציעה בשפע רב למשתתפים.
מחיר השתתפות בסדנת קישוטים לילד 65 ₪  ולסדנת גנאג' עם מילוי 75 ₪ . מינימום 5 משתתפים.
אחרי כל היצירה המהנה והרבה טעימות של פרלינים משובחים במילוי קרם נוגט , פירות יער ועוד היינו חייבים מנוחת צהרים ראויה הרי היום עוד ארוך ויש עוד הרבה לחוות בערבה התיכונה.

נהיגה עצמית בתומקאר (ניסים לוי)

חוויה מוטורית במדבר (ניסים לוי)
חוויה מוטורית בערבה – טיולי תומקאר בשטח
בביקורי הקודם בערבה חוויתי טיולון קטן בתומקאר שהשאיר לי טעם גדול של עוד ולכן בביקורנו הזה היה לי ברור שנחווה ביחד טיול מלא בשטח. הכיף הגדול בנהיגה בתומקאר הוא התחושה הישירה של המדבר , של השטח. הנהיגה היא עצמית כל אדם בעל רישיון נהיגה מורשה לאחר הדרכה קצר לנהוג בכלי רכב זה. אנחנו השתתפנו בטיול הקלאסי בן כשעתיים בו השתתפה משפחה עם שלושה ילדים כך שהאישה נהגה בתומקאר בעל 4 מקומות והגבר ברכב בעל שני מקומות . הצטרף עוד זוג כך שהיינו 4 רכבים . לצדינו שני מדריכים מוסמכים על אופנועים המשגיחים על כל תנועה שנעשית – משרים תחושה של ביטחון לאורך כל הנסיעה .
לאחר הסבר קצר והבנת כללי הנהיגה אנחנו יוצאים מעין יהב לדרך השלום . עולים לנקודת תצפית על מאגר עין יהב ועל כל הבקעה לכיוון הרי אדום. יורדים וממשיכים בדרך המתפתלת לנסיעה בנחל נמיה ונחל נקרות  . בשלב זה האדרנלין כבר זורם טוב טוב בדם וההנאה היא גדולה. העליות במעלה ההר והידיעה הברורה שאחרי כל עלייה יש ירידה רצינית  בזווית מאתגרת רק מגבירות את ההנאה מהטיול. רוח נעימה נושבת והנוף העוצמתי הניבט מכל זווית רק משלים את החוויה העוצמתית בטיול זה . לאחר כשעה וחצי של נסיעה מגיעים לשפת אגם עין יהב שנוצר ממי שיטפונות אשר נאגרים במקום בזכות סכר נקרות. שותפינו לטיול ממהרים לפשוט את בגדיהם ונכנסים לרחצה מרעננת במי האגם , הילדים משחקים בהקפצת אבנים במים ובחימר הבוצי שבתחתית האגם. מדריך הטיול שולף כיסאות ערכת קפה / תה צמחים ושלל עוגיות שהגיעו בדיוק בזמן. יושבים ומאוד נהנים מהרוגע בנווה המדבר המיוחד הזה ומתצפית על אגמיות וברווזים השטים במים . האמת תמונה פסטורלית ומעט הזויה – במרכזו של המדבר כזה אגם גדול ??
מאגר עין יהב (ניסים לוי)


התקופה המושלמת לטיולי שטח בערבה התיכונה היא החורף .בקיץ מומלץ לקשוחים לצאת לטיולי זריחה ואילו בשעות אחר הצהרים לכיוון השקיעה הרומנטיים שבנינו הם הקהל הנכון.
החוויה המוטורית מציעים מגוון רחב של מסלולי טיול לקבוצות של מספר שעות ואף טיולים של יומיים.
הערב כבר ירד על הערבה וגם הטמפרטורה ירדה, הגוף מזכיר לנו שהוא צריך אנרגיה חומרית – אוכל ולא רק אנרגיה רוחנית של הנאה. אנחנו עושים את דרכינו למסעדת אורסולה.
אורסולה פנינה קולינרית בערבה (איריס לוי)

מסעדת אורסולה שוכנת בכניסה לישוב צוקים והיא פרח קולינארי שונה ומיוחד בחוויה הקולינרית של הערבה. לפני שנסענו לערבה סיפרה לי חברה שהגיעה לערבה לקורס של מספר ימים . באחד הימים חשקה נפשה בארוחה "אמיתית" לא עוד פעם ניגובים / אוכל ישראלי כזה או אחר – " כמה אפשר לאכול חומוס " היא אמרה . בהחלטה של רגע היא וחברתה עלו על הרכב ונסעו לבאר שבע לאכול !?   האמת אני ממש לא מבינה מדוע .
הרעיון המרכזי בהקמת אורסולה על ידי אסנת - אוסי( שעל שמה נקראת המסעדה )  היה ליצור מסעדה כפרית אירופאית – בהשפעה ברורה מהמטבח הגרמני הבווארי תוך שילוב תחושה בולטת של טעם ים תיכוני. בסופו של דבר אנחנו בארץ ישראל. מטבח פיוג'ן זה יוצר חוויה קולינרית מיוחדת ומאוד מפתיעה שלא נופלת מארוחה טובה במסעדה מפונפנת בתל אביב.
התפריט המעניין נבנה ומנוהל על ידי דני פופר שף מקומי הנחבא בין המחבתות ,היה ממש קשה להוציאו מהמטבח כדי לומר לו כמה נהנינו מהאוכל שהוא מכין בשיתוף עם שוהם דגני  שביחד מבשלים מטבח איכותי. משתמשים בחומרי גלם איכותיים שחלקם גדלים בערבה וחלקם עושים את דרכם מיצרני גורמה ממרכז הארץ למטבח של אורסולה.
בתפריט מצאנו את מנות הדגל של המסעדה ששמם הגיע למרחוק כמו  נקניקיות הברוקלין קנקרס המוגשות על מצע פירה או תפודים אפויים וכרוב כבוש המבושל בבירה מקומית  ועוד .
התיישבנו בשולחן מרכזי במסעדה והאמת התחושה הייתה ביתית מאוד . מימיננו ישבה המשפחה שהשתתפה  אתנו בטיול התומקאר ומשמאלנו המשפחה שפגשנו בבוקר בחוות האנטילופות ועוד שני שולחנות היו מאוכלסים במשפחות  ממושב חצבה הסמוך. באוויר עמד ריח נעים של בישול ומוזיקת ג'ז קלילה . מושלם לערב שישי .בעלת הבית של אורסולה היא דנית המקבלת את פנינו בחיוך ענק מספרת על החיים בערבה ואיך התגלגלה לכאן עם בעלה, ושרדה להגשים את חלום המסעדה שהיא בעצם סוג של פטה מורגנה בערבה.
סלט פאר (ניסים לוי)
לבנה בהכנה ביתית (ניסים לוי)
פסטה ים (ניסים לוי)
נקניקיות וניוקי ברוטב פורט חלומי (ניסים לוי)

לפי המלצתה אנחנו פותחים את הארוחה בשלוש מנות ראשונות :
סלט פאר - לבבות חסה, עגבניות שרי, צנונית, רוקט, תרד גבינת פרמזן, קרוטונים תוצרת בית ורוטב קיסר  -       ( 48 ₪) ירקות טריים וקראנצ'ים שנחתכו עכשיו עם קרוטונים ורוטב קיסר טוב. – אהבנו מאוד.
פטריות צלויות על זאקוסקה – מבחר פטריות צלויות על מצע של סלט חצילים רומני (48 ₪ ) שהיה נחמד בלבד
לבאנה עם סלק צלוי – לבנה תוצרת בית טרייה מעשה השף להתפאר המוגשת עם סלק אפוי קרם חציל וקרם פלפל (46 ₪ ) לבנה עדינה בטעמה שמשתלבת מצוין עם הסלק המתקתק – אהבנו מאוד.
את המנות העיקריות שלנו בחרנו מתוך רשימת הספיישלים של היום וממש לא הצטערנו ! המלצנו בחום רב לדנית להכניס דחוף את שתי המנות הנהדרות האלה לתפריט הקבוע של המסעדה שכולם יוכלו ליהנות מהן תמיד.
פסטה ים – מנה ים תיכונית נהדרת בה מככבים שני סוגי פסטה – לבנה ושחורה יחד עם פלפלים , עגבניות , קישואים ,זיתים שחורים ונתחים יפים של דג צלוי כל זה ברוטב דגים מעודן. ניסים ממש התענג מכל ביס וגם המליץ בחום על המנה לזוג שישב לידינו . ( 68 ₪)
נקניקיות בשר טלה המוגשות עם ניוקי ברוטב יין פורט דבש קינמון והרבה בצל סגול מקורמל (78 ₪) כל כך נהניתי מהמנה הזו ... ממש קשה לי לתאר ! שילוב הטעמים הארומטי והמתקתק עם הנקניקיות העשירות עשה מהתבשיל הזה ממש גן עדן.
את הארוחה ליוו לכל אורכה הבירות המצוינות של אוהד מבירה ערבה הנמצא באותו מיבנה עם אורסולה . אני שתיתי את הבהירה וניסים את הכהה – שתיהן היו עשירות בטעמים והתחברו בדיוק לארוחה המושלמת שאכלנו.
שטרודל תפוחים חלומי (ניסים לוי)
למרות שהיינו מאוד שבעים היה ברור שלא נעזוב בלי לטעום את שטרודל  התפוחים הנהדר ( 38 ₪) המוגש עם רוטב וניל חם . השטרודל נאפה במסעדה מידי יום לפי מתכון סודי שהובא מוינה ומאוד מצדיק את המסורת שלו.
במסעדה הילדים מקבלים יחס מיוחד. כדי להקל על ההמתנה לאוכל מגישים לילדים צבעים ודפי הפעלה . אמרנו כבר אווירה ביתית נכון ? בתפריט מצאנו גם ארוחות ילדים פסטה, ניוקי שניצלונים – הילדים של המשפחה שישבה לידנו נראו מאוד מרוצים ממנות אלה.
מסעדת אורסולה היא פנינה קולינרית נהדרת בערבה, גם אם היו לוקחים ומעבירים אותה למרכז תל אביב היא הייתה נוצצת.  מחירה של ארוחה זוגית כולל בירה זול בכ 30% ממחירה של ארוחה דומה במרכז . אז מאוד מומלץ להגיע לאכול כאן וממש אין צורך לנסוע לבאר שבע כדי ליהנות מארוחה טובה . למרות שאני מאוד אוהבת אוכל בדואי, ניגובים ועל האש הערבה מציעה היום הרבה יותר אפשרויות קולינריות לנופש בה.
חוזרים שמנמנים ומרוצים ללינת לילה רגועה בבקתה שלנו בחוות האנטילופות הנמצאת מרחק 10 דקות נסיעה מצוקים.
גם את הבוקר השני בערבה פותח עבורנו הטווס היפיפה – מזמין אותנו בקריאותיו לסיור מוקדם ברכב לראות את בעלי החיים מתעוררים משנתם ונהנים ממזג האוויר הנעים בבוקר.
אנחנו עושים את דרכנו לצוקים כדי ליהנות מארוחת בוקר בנוף הרים.
מתחם אירוח נוף צוקים (ניסים לוי)
ארוחת בוקר בנוף צוקים 
מגיעים למתחם מבני אבן מהמם ביופיו הבנוי על צלע נחל נקרות במתחם יש 12 יחידות אירוח מעוצבות מאבן מקומית ביד אומן. מבנה מרכזי אחד גדול ואורוות סוסים לצידו. עולים לכיוון המבנה המרכזי  ומיד ריח החביתות והמאפים הטריים מגיע לאפינו – אנחנו במקום הנכון.
מקבלת את פנינו דורית בסבר פנים יפות ומיד מציעה לנו לשבת . מתיישבים במרפסת פנורמית מהממת עם נוף בראשיתי עוצר נשימה . מוזמנים להתכבד מהמזנון העשיר של ארוחת הבוקר – מבחר גדול של סלטים טריים ומבושלים , חצילים , קישואים , טחינה במספר וראציות , גבינות למיניהן , מטבלים טריים , אבוקדו ועוד. פינת מתוקים עשירה ובה ריבות מיוחדות במספר טעמים , עוגיות נהדרות , עוגות שמרים וכמובן פירות טריים. בפינת המזנון עומד בחור המכין בשקידה חביתות לכל הסועדים עם מגוון תוספות. ארוחת בוקר נהדרת מחירה של ארוחת בוקר לסועד שלא לן במקום - למבוגר 90 ₪  ולילד 60 ₪ . מחיר ארוחה ללנים במקום 70 ₪ למבוגר  50 ₪ לילד.
ארוחת בוקר עשירה בנוף צוקים (ניסים לוי)
מכול טוב בנוף צוקים (ניסים לוי)

דורית ותומר לינצנברג הגיעו לצוקים בשנת   2004 אחרי שעזבו את קיבוץ קטורה עם 4 ילדים. בשלב מסוים החליטו לארוז את החיים והילדים ולנסוע לשנתיים לניו זילנד ,תומר עבד כמדריך רכיבה על סוסים. תמיד חלמו על הקמת מקום משלהם לאירוח בערבה וכשהחליטו לחזור לארץ היה ברור להם שזה מה שהם רוצים לעשות. התחילו בבניית 5 יחידות אירוח איכותיות כולל כל הפינוקים וב 2014 פתחו את שערי נוף הרים. היום יש במקום 12 יחידות אירוח ברמות שונות המציעות חוויה איכותית רגועה  ומפנקת לזוגות ולמשפחות.
כל מי שמתארח ביחידות האירוח של דורית ותומר יכול לחוש את האהבה והכבוד הגדול שהם חשים למדבר ולערבה. תשומת הלב לפרטים הקטנים , השמירה על הקו האחיד במקום עם פגיעה מינימלית ביופי הטבעי של המדבר מעבירה את הייחודיות של המקום.
בטוחה שבעתיד נגיע גם להתארח במקום מרגש זה.
המעדנה של יריב אומני (ניסים לוי)

מבחר תופינים מכל העולם במעדניה (ניסים לוי)

כביש 90 המעדנייה
בצוקים הכרנו פנינה קולינרית נוספת מקום קטן ומושחת מלא ריחות וטעמים . יריב איתני יליד הדרום , שף במקצועו שבישל במדינות שונות בעולם והקים את סמילנסקי טאפס בר בבאר שבע החליט להקים את ביתו בערבה לאחר שהתאהב בבת צוקים . החיים בערבה נעמו לו מאוד אך הוא זיהה צורך ברור שיש לאנשים – קנייה של חומרי גלים שווים במקום , צורך באוכל מהיר ואיכותי כמו סנדוויצ'ים שווים , שקשוקות איכותיות הם רק חלק קטן מהגודיז שאפשר למצוא במעדניה הצפופה של יריב. המעדנייה מתרכזת במוצרים מיובאים מאיטליה, ספרד ויוון כמו גבינות משובחות, שמן זית, פסטות, שימורי עגבניות, קמחים מיוחדים, פולנטה, שמני כמהין, סוגי ריזוטו שונים, פלפלים משומרים, ירקות מוחמצים ועוד . ניתן לרכוש במקום גם הרבה מוצרים מקומיים כמו יינות איכותיים , בשר איכותי של קצב ידוע מבאר שבע- שירי -  נקניקיות בוטיק ועוד.
קהל היעד של המעדנייה מספר יריב הוא תושבי הערבה , האורחים העוברים על כביש 90 וגם תיירים המגיעים לצימרים בערבה התיכונה ורוצים לעשות "על האש"  או לבשל איזה פסטה טובה לארוחת ערב
ראם לבן (ניסים לוי)
כביש 90 המעדנייה, 052-2290560, שעות פעילות א' עד ד' 10:00-21:00, ה'-ש' 10:00 ועד קצת יותר מאוחר. לא כשר.
חוות האנטילופות הכי דומה ספארי בדרום אפריקה (ניסים לוי)

הזברה כבר לבשה את הפיג'מה (ניסים לוי)
רגע לפני שחוזרים הביתה למירוץ החיים לאינטנסיביות הבלתי מתפשרת של היום יום אנחנו מגיעים להיפרד מחוות האנטילופות . תצפית אחרונה על הערוד המיוחד , הצצה נוספת על האייל נקוד גאה זוגתו  ושלושת הגורים המתוקים ובזברה שכבר לבשה פיג'מה.

חווית הערבה השנייה שלנו השאירה אותנו גם הפעם עם טעם נהדר של עוד. יש עוד כל כך הרבה אטרקציות להתנסות בהן בערבה , סדנאות לעבור, תצפיות שלא הגענו אליהם , מסעדות שלא טעמנו . אני בטוחה שנגיע בקרוב לחופשות רגועות נוספות. אנחנו מאוד ממליצים להגיע לערבה התיכונה לחופשה ולא רק לעבור בה בדרך לה או בחזרה מה .... כי יש לערבה הרבה מאוד מה להציע לתייר הישראלי . ניתן להתאים חופשה לכל אחד לפי ההעדפות שלו והתקציב שהוא רוצה . 
תיירות ערבה - באתר זה ניתן למצוא את כל מה שאתם צריכים לדעת על בילוי בערבה התיכונה.
גילוי נאות : היינו אורחים של חוות האנטילופות בחופשה זו.
מכתבה ראשונה בנושא התיירות בערבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה