יום שלישי, 6 באוגוסט 2019

צפת


צפת העיר שנוגעת בשמיים , אולי זה הגובה שבגללו ריכוז החמצן נמוך יותר או בגלל השכינה (כך טוענים המקובלים) השורה על העיר או שהקרבה להר מירון היא הפטרון .  לא משנה מה הסיבה העובדה היא עובדה  - צפת היא עיר אחרת .
בירת הגליל שוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל, העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת מדרום מזרח ואל רכס הרי מירון במערב. גובה רוב העיר כ-850–900 מטר. העיר מציעה לתייר המגיע אליה תמהיל ייחודי של היסטוריה אורבנית בת 4000 שנה  הטובלת ברוחניות ויצירתיות יהודית עכשווית וגם עתיקה . כל מי שמסייר בסמטאות הקסומות של העיר העתיקה יגלה  נוף עוצר נשימה , טבע ייחודי וקולינריה יוצאת דופן .
בשנים האחרונות צפת נמצאת בתנופה של התפתחות והתחדשות וכחלק מתהליך זה היא פותחת את שעריה ומזמינה אורחים מהארץ והעולם להגיע לחוות את העיר בפסטיבלים, בסיורים מודרכים ועוד.
צפת הקסימה אותי בסודותיה בביקורי האחרון בעיר . את הבוקר התחלנו בארוחה בוקר  דשנה במיוחד במלון רות רימונים שעבר לאחרונה לניהולה של רשת דן – מה שמבטיח איכות אירוח מהגבוהות בארץ.







כבר הרמב"ם כתב שארוחת הבוקר היא החשובה ביום ואנחנו הרי אוהבים כל כך ארוחות בוקר גדולות ובמלון רות רימונים יודעים וגם מקיימים – סלטים טריים מכול סוגי הירק , גבינות מכול טוב הארץ , הרבה לחמים מסוגים שונים . ביצים – בכל דרך שתחלמו וגם כאלה שלא חלמתם -הכול טרי טרי ובשפע רב. הבונוס הגדול בארוחת הבוקר במלון רות הוא הנוף הנשקף מחלונות חדר האוכל – הר מירון בשיא תפארתו . גם בשיאו של הקיץ הר מירון ירוק עד, נישא בגאון עטוף כולו בעמק המקסים שמסביבו.


אפשר ואף מומלץ לקחת את הצלחת , עם כוס הקפה ולצאת למרפסת המוצלת , לשבת מול הנוף ופשוט לנשום ולהירגע.
לאחר ארוחה נהדרת יצאנו לסייר בסמטאות הציוריות של צפת . כבר בתחילת ההליכה היופי הניבט מכול פינה ממש מרגש. כל מי שמסתובב בסמטאות מרגיש את אלו שהלכו בהן במשך דורות רבים . סמטאות העיר צפת שמורות בצורה אותנטית ביותר כפי שהיו לפני מאות בשנים. למרות השינויים הפיזיים שחלו בעיר, רשות העתיקות בשיתוף עם עיריית צפת דואגות מידי יום לניקיון והטיפוח  כך שגם הדורות הבאים יוכלו לזכות לטייל בהן. סיורנו מתמקד בסמטאות המוכרות ביותר הם סמטת אבוהב  וסמטת משיח.





נכנסנו לצפות במופע אור קולי חדש בבית ט"ו המספר את סיפורה של צפת על קירות האבן של המבנה העתיק הקירות מתחילים לדבר – במראה ובצליל מספרות האבנים את סיפורה המיוחד של העיר בת ה 3000 שנה. הצופה חוזר בזמן לראשית ההתיישבות בצפת המלחמות והמפלות וכל ההתרגשות בחוויה ייחודית לכל המשפחה. מחיר כניסה למיצג 25 ₪ .






   מטיילים לאטנו בשוק הצפתי  - מספרים שזה שוק היודאיקה הגדול בעולם – בדוכני השוק ניתן לקנות את כל סמלי היהדות הקיימים – מאות סוגי מזוזות מחומרים שונים בצבעים שונים , כיפות לכל ראש , תמונות ועד שופרות בגדלים שונים. מגיעים לאיטנו ליקב אבוהב המיוחד הנמצא בסמטת אבוהב כמובן . היקב נמצא במתחם המקובלים בבניין מהמאה ה 16 . היקב הוא יקב בוטיק המייצר 25.000 בקבוקים בשנה של יינות לבנים ואדומים מסוגים שונים מכרמים מקומיים, רוב היינות מיוצאים לחו"ל. היין של יקב אבוהב מיוצר בדרך מסורתית על טהרת עבודת היד. ליקב יש מרכז מבקרים נעים – בעל מרפסת נוף מהממת . היקב מציע לאורחיו חוויה צפתית רוחנית הכוללת הסברים על עולם היין וחיבורו לעולם היהדות תוך כדי טעימת יין בשילוב  גבינות בוטיק כשרות למהדרין .


והינה שוב הרחוב קורא לנו להמשיך לנוע בין פינות החמד הקטנות ,בתים עם חלונות כחולים וקרניזי האבן שסביבן . מגיעים לסיור מיוחד במערכת מנהרות צפת של מטה – שנחפרה ב מאה ה 16 . המבקר יוצא למסע בצפת הקדומה״ . המנהרות באורך של 100 מטר שוחזרו באופן המדמה מסע אל העבר עם מגוון תחנות. הביקור כולל גם  את ״בית הקהל״ שהוא מתחם משוחזר של שכונה עתיקה שהוכרז כאתר מורשת לאומי. במקום נמצא תנור אפייה גדול שמופעל גם היום וממשיכים לאפות בו לחמים וחלות לשבת.
בשעה זו התחלנו לחוש רעב קל ולמזלנו בדיוק הגענו ל דוכן שמח במיוחד – לבית הלחוח הצפתי – כזה עוד לא טעמתי !! לחוח אותה פיתה שהגיעה עם יהודי תימן לארץ בצפת – טעמה משודרג . גבינה צפתית מעל זיתים עגבניות וכמובן סחוג טילים לאמיצים הוא תוספת מבורכת.



פסטיבל הכליזמרים המסורתי מתקיים ב 12-14.8.2019 זו הפעם ה 32 !! והשנה תוספת נהדרת - יוקם מתחם פוד-טרק ענק עם משאיות אוכל איכותיות בסמוך לבמה המרכזית (מתחם הסראיה/ בית יגאל אלון) ובו יוגשו מאכלים איכותיים מתוצרת טרייה. בין הפוד-טרקים שתמצאו במתחם הקולינארי: מעשנה עם נתחי אסאדו משובחים, נקניקיות בקר וחזה מעושן בלחמים טריים,  מגוון סוגי המבורגר מנתחי בשר שונים, פיצות מושלמות עם גבינה צפתית משובחת, פיש אנד צ'יפס וצ'ורוס, מגוון פירות ושיקים מרעננים, כריכים קובניים, וכמובן גם פלאפל, חומוס, שווארמה וסינייה
פסטיבל הכליזמרים הוא פסטיבל ידוע ואהוב המושך עליו כל שנה צופים רבים מכל הארץ והעולם . בשלושה ימים שרים ורוקדים בכל העיר העתיקה .הרבה מופעים מיוחדים המשלבים בין מיטב האמנים בישראל (מירי מסיקה, עומר אדם, יובל דיין, להקת שלוה וכו') , לבין נגני הכליזמרים המובילים בארץ ובעולם .למעלה מ 100 מופעים- ללא עלות. הכול באווירה הייחודית שיש רק בצפת . חגיגה מושלמת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה